Vores værdier

Tryghed og børnefællesskaber hver dag

Tryghed er essentielt og vi arbejder målrettet for, at det skal være trygt at være barn i Fuglereden. Her er omsorgsfulde voksne, som ser det enkelte barn. Der er tryghed i de daglige rutiner gennem genkendelighed for barnet. Der er plads til forskellighed og vi justerer os i samarbejde med den enkelte familie.

Børnefællesskaber er omdrejningspunktet for alle børnenes udviklingspunkter i løbet af deres børnehavetid. Måden vi er sammen på præger børnehaven hos både små og store. Vi støtter børnene i leg og relationer. Vi er opmærksomme på at alle skal føle sig, som en del af et fællesskab. Vi sætter ord på følelser og dét at være en god ven og hjælper børnene med at udvikle sig i børnefællesskaberne. Vi oplever rummelige børn og at her er plads til forskellighed.

Der er plads til både leg og fordybelse

Leg og fordybelse er en værdi, som vi vægter i hverdagen sammen med børnene. Vi skaber muligheden for små legemiljøer og har rige muligheder både inde og ude. Vi er fordelt på to stuer, som giver os mulighed for at tilbyde legemiljøer, som er målrettet alder og udvikling.

Sproglig opmærksomhed foregår i alt hvad vi foretager os sammen med børnene, både i hverdagens gøremål og i målrettede aktiviteter. Vi sætter ord på handlinger og følelser igennem hele dagen. Vi har desuden små sproggrupper, som arbejder målrettet med at støtte børnenes sproglige udvikling. Vi arbejder også med et pædagogisk koncept, som hedder ”Fri for mobberi”, som understøtter børnenes følelsesmæssige udvikling.

Natur og udeliv er en vigtig del af hverdagen

Natur og udeliv er en stor del af børnenes hverdag. Vi er ude hver dag og har mange muligheder for motorisk udfoldelse. Vi bruger uderummet, som en understøttende del til børnenes alsidige personlige udvikling, da vi oplever, at der er ”højt til loftet” og altid plads til fordybelse og vind og vejr forærer os muligheder for at få stimuleret sanserne.