Vi vægter det åbne og ærlige forældresamarbejde

Forældrene er de vigtigste medspillere i vores arbejde og i børnenes udvikling. Vi vægter et åbent og ærligt forældresamarbejde og oplever at ”man kommer og siger, hvis der er noget”. På den måde kan vi være sammen om at støtte børnene i deres udvikling med en fælles forståelse for barnets trivsel.

Børns udvikling fra de er 3 til de bliver 6 år er enorm. De bliver renlige, kommer af med deres sut og middagslur. De lærer at komme ind i en kultur, hvor der er mange andre børn og voksne. De lærer at sige farvel til mor og far om morgenen med en tryghed i at de kommer og henter om eftermiddagen og at der er godt at være i børnehave imens mor og far er på arbejde.

Venskaber, hvordan er man selv en god ven og hvad er en god ven er for det enkelte barn. Forståelsen for at barnet er en del af noget større og en del af et børnefællesskab er afgørende for alle børns trivsel og udvikling igennem børnehavetiden. De leger sig igennem store dele af deres udvikling og bliver selvhjulpne.

Udviklingen går nogle gange stærkt, derfor er det afgørende med et tæt forældresamarbejde og en fælles forståelse af, hvad der er vigtigt for barnet. Sammen kan vi udvikle barnets forståelse ved at vi i børnehaven fortæller om både gode oplevelser og hvis der har været konflikt og hvordan den blev håndteret. Det er vigtig viden for børnehaven, hvordan børnenes oplevelse af deres dag er og det er ofte hjemme de sætter ord på læring eller deres børneperspektiv. Vi ønsker og oplever et tillidsfuldt samarbejde med forældrene, hvor dialog om dét der hjemme også er vigtigt viden for børnehaven og sker der noget i familien, kan børnene få hjælp til at omsætte det i løbet af deres dag i børnehave.

Dialogen i dagligdagen er vigtig og vi vil gerne, at der er plads til mindre udvekslinger i forbindelse med aflevering og afhentning og ellers er der altid mulighed for at ringe til børnehaven i løbet af dagen.
Børnene kan ofte ikke sætte ord på hvis de har sovet dårligt og er trætte en dag. De kan ofte heller ikke fortælle om deres dag eller hvad der skete i en konflikt, andet end de måske har slået knæet, derfor må vi sammen hjælpe med at få tingene til at give mening.

Samtaler og dialogmøder med andre samarbejdspartnere sker i det omfang vi eller forældrene har behov. Vi har opstartssamtale med nye familier for at kunne tage godt imod barnet. Vi har 3 måneders samtale, hvor vi holder status på opstarten. Vi har afsluttende samtaler inden barnet skal i mini DUS og sendes i skole.