Pædagogiske tilgange og overvejelser

Det gode barneliv starter med sunde og glade børn

I Daginstitutionen Fuglereden vægter vi det gode barneliv og arbejder med udgangspunkt i, at sunde og glade børn i trivsel og balance har de bedste udviklingsbetingelser. Vi prioriterer vores pædagogiske indsats og barnets læring ved at arbejde med, at alle børn er forskellige. Vi mener, at den voksne er ansvarlig i relationen og tager udgangspunkt i individuelle hensyn og justerer os til barnet. Vi ønsker at give børnene oplevelsen af, at de er værdsat. Det ses i måden, vi er sammen med børnene på med omsorgsfulde og nærværende voksne, der vægter tid og ro til barnet.

Vi mener, at det er vigtigt, at barnet oplever medindflydelse i deres dag i børnehaven, derfor spørger vi børnene, både, hvad de gerne vil og også, når der er noget, der er svært.

Vi tror på, at en stor del af læring sker gennem legen og vores aktivitetsniveau afspejler bevidste valg om den voksne igangsætter aktiviteter eller om det er børnene, der leger selv, med eller uden voksendeltagelse. Vi tror på, at læring styrkes gennem brug af sanserne og kropslige erfaringer, derfor får børnene lov til at eksperimentere. Vi mener, at gentagelser fremmer børnenes erfaringsgrundlag.

Vi styrker børnenes sociale kompetencer i børnefællesskaberne ved, at den voksne rammesætter og fremhæver det enkelte barns ressourcer. Vi inddrager børn i udsatte positioner ved at justere børnefællesskaberne, så alle kan være med til noget, hvor de oplever succes. Vi skaber legemuligheder, hvor børnene øver sig og styrker deres identitet i form af leg og dét at afprøve forskellige roller i legen. Vi vil gerne kendes på, at vi har nærværende og tilgængelige voksne, som er opmærksomme på relationerne imellem børnene, så alle børn har gode venner og føler sig, som en del af børnefællesskaberne.