Mad og måltider

Kostpolitik i Fuglereden

Maden er vigtig for børnenes trivsel, udvikling, læring og sundhed. Vi vægter tid og ro til at børnene får spist deres mad. Maden er en vigtig medspiller i børnenes dag og en af forudsætningerne for balance i deres lille krop, så de ikke er sultne eller skal bruge for meget energi på at justere blodsukkeret op og ned. Derfor er næringsrig mad udgangspunktet i Fuglereden. Vi spiser også kage, men så er det forbundet med noget særligt, hygge og ro.

Morgenmad tilbydes fra klokken 6 til klokken 7.30. Vi serverer mælk, cornflakes og havregryn.

Frugtordning

Vi har frugtordning i Fuglereden, som alle tilbydes at deltage i ved opstart. Efter ønske, skriver forældrene under på at deres barn deltager og der trækkes pt 109 kroner om måneden gennem pladsanvisningen. Vi køber frugt ved den lokale brugs og skærer forskelligt frugt i mindre stykker, som børnene får to gange i løbet af dagen, klokken 9 og klokken 13.30. Vi bager boller og serverer knækbrød til frugten.

Madordning er pt fravalgt, så børnene skal selv have madpakke med hver dag. Vi vejleder gerne i forhold til indhold og mængde, både hvis vi oplever, at der er brug for justeringer eller hvis I forældre er i tvivl.

Vi anbefaler en næringsrig madpakke til børnene, som kan støtte deres trivsel hver dag. Det er vigtigt at de får nok at spise og ernæringsmæssigt støttende til deres udvikling. Vi anbefaler rugbrød eller andet mættende og desuden gnave grønt med i madpakkerne. ”Dessert” anbefaler vi med et minimum af sukker. Børnene er ofte lige så glade for rosiner, vindruer, nødder eller frugtstænger, som mælkesnitter og chokoladelignende desserter. Vi vejleder hver enkelt familie i forbindelse med deres barns madpakke fremfor at lave regler. Vi serverer vand til frugten og mælk til madpakken. Børnene må gerne have drikkedunk med vand i med i børnehave. Der er et forældreansvar at få rengjort drikkedunken daglig. Vi øver børnene i selvhjulpenhed i forbindelse med måltiderne og støtter dem i at kunne selv. Derfor anbefaler vi en madpakke, som børnene selv kan åbne og i vid udstrækning kan overskue.

Fødselsdage i Fuglereden

Vi fejrer børnenes fødselsdage i børnehaven. Vi laver en gave, som er fra alle børn til fødselsdagsbarnet. Værdien i fødselsdagen i børnehaven handler om at ”være på”, få sunget fødselsdagssang og blive fejret. Børnene må gerne have noget med, som de kan dele ud i forbindelse med frugt eller madpakken. Vi anbefaler ”en lille ting” og at I vurderer, hvad netop jeres barn kunne være glad for at dele ud til de andre børn, fx en flødebolle, et lille stykke kage eller et frugtspyd. Aftal med personalet, hvilken dag det passer at vi holder fødselsdagen.